Adaptive Behavior Assessment System – 3 (ABAS-3) «Harrison PL, Oakland T. Adaptive Behavior Assess...»1 on alun perin amerikkalainen adaptiivisen käyttäytymisen ja toimintakyvyn arviointimenetelmä 0–89-vuotiaille. Se sisältää 5 kyselylomaketta, joiden avulla saadaan tietoa yksilön adaptiivisesta toiminnasta hänen keskeisimmissä toimintaympäristöissään [R2], [R3], [R4]. ABAS-3:n suomenkielinen versio on julkaistu vuonna 2021 «Harrison PL, Oakland T. Adaptive Behavior Assessme...»2.
Kyselylomakkeet ovat seuraavat: Vanhemman lomake 0–5-vuotiaan lapsen arviointiin, Vanhemman lomake 6–18-vuotiaan arviointiin, Opettajan/kasvattajan lomake 2–5-vuotiaan arviointiin, Opettajan lomake 6–18-vuotiaan arviointiin ja Aikuisen lomake 16–89-vuotiaan arviointiin. Aikuisen lomakkeen voi täyttää arvioitavan henkilön hyvin tunteva ihminen sekä arvioitava henkilö itse. Menetelmään sisältyy käsikirja ja interventio-opas.
ABAS-3:n kyselylomakkeiden avulla arvioidaan päivittäisiä perustaitoja ja -toimintoja seuraavilla osa-alueilla: kommunikaatio, yhteisössä toimiminen, akateemiset taidot ja valmiudet, koti-, päiväkoti- tai kouluelämä, terveys ja turvallisuus, vapaa-aika, itsestä huolehtiminen, itseohjautuvuus, sosiaalisuus, työ (työelämässä oleville nuorille ja aikuisille) ja motoriikka (0–5-vuotiaille). Asteikoista lasketaan adaptiiviset indeksit (käsitteellinen, sosiaalinen ja käytännöllinen indeksi) ja adaptiivinen kokonaisindeksi.
Menetelmään on kerätty kattava suomalainen normiaineisto (1 474 iältään 2–89-vuotiasta suomalaista). Alle 2-vuotiaille on amerikkalaiset normit. ABAS-3 on ensimmäinen suomalaisilla normitettu adaptiivisen käyttäytymisen arviointimenetelmä «Harrison PL, Oakland T. Adaptive Behavior Assessme...»2.
ABAS-3:n suomalaisiin normeihin pohjautuvia asteikkopisteitä ja indeksejä voidaan käyttää muun muassa kehityksellisten häiriöiden diagnosoinnin ja arvioinnin apuvälineenä (esim. kehitysvammaisuus, monimuotoinen kehityshäiriö, kehityksen erityisvaikeudet), neurologisiin ja neuropsykiatrisiin häiriöihin (esim. ASD, ADHD, Alzheimer) liittyvien toiminnallisten vahvuuksien ja rajoitusten tunnistamiseen, palvelujen ja tukitoimien tarpeen arvioimiseen, kuntoutuksen ja interventioiden suunnitteluun sekä kuntoutuksen tai intervention vaikuttavuuden arviointiin «Harrison PL, Boney TL. Adaptive behavior assessme...»3, «Woolf S, Woolf CM, Oakland T. Adaptive behavior am...»5, «Kenworthy L, Case L, Harms MB ym. Adaptive behavio...»6, «Tassé MJ, Schalock RL, Balboni G ym. The construct...»7, «Alexander RM, Reynolds RM. Intelligence and Adapti...»8, «Eby NS, Griffith JL, Gutmann DH ym. Adaptive funct...»9, «Kraper CK, Kenworthy L, Popal H ym. The Gap Betwee...»10.
ABAS-3-interventio-opas antaa esimerkkejä siitä, kuinka ABAS-3-lomakkeilla arvioituja adaptiivisia taitoja voidaan tukea ja harjoitella «Floyd RG, Shands EI, Alfonso VC, ym. A Systematic...»11. Interventio-oppaassa on harjoitusesimerkki kaikkien ABAS-3-lomakkeiden jokaiseen osioon.
ABAS-3-käsikirjassa on kuvattu kattavasti suomalaisella standardointiaineistolla ja kliinisellä aineistolla tehtyjä psykometrisiä tutkimuksia menetelmän reliabiliteetista ja validiteetista. Siinä on myös kuvattu amerikkalaisella, laajemmalla standardointiaineistolla tehtyjä tutkimuksia. Tutkimusten mukaan ABAS-3:n suomalainen versio soveltuu käytettäväksi Suomessa ja se erottelee luotettavasti heikomman adaptiivisen toimintakyvyn normaalista. Kuitenkin ABAS-3:n käytössä ja tulkinnassa on huomioitava, että kyseessä on arvioijan (kyselyn täyttäjän) subjektiivinen näkemys arvioitavan toimintakyvystä; siihen saattaa vaikuttaa esimerkiksi suhde arvioitavaan sekä ympäristön tuki ja vaatimukset. Toisaalta ABAS-3:ssa on mahdollista käyttää useita arvioija ja näin saada tietoa arvioitavan toimintakyvystä eri ympäristöissä.