Takaisin Tulosta

ABAS-3-arviointimenetelmä ja autismikirjon häiriö

Lisätietoa aiheesta
Mia Tapiola ja Riitta Hannonen
23.1.2023

Adaptive Behavior Assessment System – 3 (ABAS-3) «Harrison PL, Oakland T. Adaptive Behavior Assess...»1 on alun perin amerikkalainen adaptiivisen käyttäytymisen ja toimintakyvyn arviointimenetelmä 0–89-vuotiaille. Se sisältää 5 kyselylomaketta, joiden avulla saadaan tietoa yksilön adaptiivisesta toiminnasta hänen keskeisimmissä toimintaympäristöissään [R2], [R3], [R4]. ABAS-3:n suomenkielinen versio on julkaistu vuonna 2021 «Harrison PL, Oakland T. Adaptive Behavior Assessme...»2.

Kyselylomakkeet ovat seuraavat: Vanhemman lomake 0–5-vuotiaan lapsen arviointiin, Vanhemman lomake 6–18-vuotiaan arviointiin, Opettajan/kasvattajan lomake 2–5-vuotiaan arviointiin, Opettajan lomake 6–18-vuotiaan arviointiin ja Aikuisen lomake 16–89-vuotiaan arviointiin. Aikuisen lomakkeen voi täyttää arvioitavan henkilön hyvin tunteva ihminen sekä arvioitava henkilö itse. Menetelmään sisältyy käsikirja ja interventio-opas.

ABAS-3:n kyselylomakkeiden avulla arvioidaan päivittäisiä perustaitoja ja -toimintoja seuraavilla osa-alueilla: kommunikaatio, yhteisössä toimiminen, akateemiset taidot ja valmiudet, koti-, päiväkoti- tai kouluelämä, terveys ja turvallisuus, vapaa-aika, itsestä huolehtiminen, itseohjautuvuus, sosiaalisuus, työ (työelämässä oleville nuorille ja aikuisille) ja motoriikka (0–5-vuotiaille). Asteikoista lasketaan adaptiiviset indeksit (käsitteellinen, sosiaalinen ja käytännöllinen indeksi) ja adaptiivinen kokonaisindeksi.

Menetelmään on kerätty kattava suomalainen normiaineisto (1 474 iältään 2–89-vuotiasta suomalaista). Alle 2-vuotiaille on amerikkalaiset normit. ABAS-3 on ensimmäinen suomalaisilla normitettu adaptiivisen käyttäytymisen arviointimenetelmä «Harrison PL, Oakland T. Adaptive Behavior Assessme...»2.

ABAS-3:n suomalaisiin normeihin pohjautuvia asteikkopisteitä ja indeksejä voidaan käyttää muun muassa kehityksellisten häiriöiden diagnosoinnin ja arvioinnin apuvälineenä (esim. kehitysvammaisuus, monimuotoinen kehityshäiriö, kehityksen erityisvaikeudet), neurologisiin ja neuropsykiatrisiin häiriöihin (esim. ASD, ADHD, Alzheimer) liittyvien toiminnallisten vahvuuksien ja rajoitusten tunnistamiseen, palvelujen ja tukitoimien tarpeen arvioimiseen, kuntoutuksen ja interventioiden suunnitteluun sekä kuntoutuksen tai intervention vaikuttavuuden arviointiin «Harrison PL, Boney TL. Adaptive behavior assessme...»3, «Woolf S, Woolf CM, Oakland T. Adaptive behavior am...»5, «Kenworthy L, Case L, Harms MB ym. Adaptive behavio...»6, «Tassé MJ, Schalock RL, Balboni G ym. The construct...»7, «Alexander RM, Reynolds RM. Intelligence and Adapti...»8, «Eby NS, Griffith JL, Gutmann DH ym. Adaptive funct...»9, «Kraper CK, Kenworthy L, Popal H ym. The Gap Betwee...»10.

ABAS-3-interventio-opas antaa esimerkkejä siitä, kuinka ABAS-3-lomakkeilla arvioituja adaptiivisia taitoja voidaan tukea ja harjoitella «Floyd RG, Shands EI, Alfonso VC, ym. A Systematic...»11. Interventio-oppaassa on harjoitusesimerkki kaikkien ABAS-3-lomakkeiden jokaiseen osioon.

ABAS-3-käsikirjassa on kuvattu kattavasti suomalaisella standardointiaineistolla ja kliinisellä aineistolla tehtyjä psykometrisiä tutkimuksia menetelmän reliabiliteetista ja validiteetista. Siinä on myös kuvattu amerikkalaisella, laajemmalla standardointiaineistolla tehtyjä tutkimuksia. Tutkimusten mukaan ABAS-3:n suomalainen versio soveltuu käytettäväksi Suomessa ja se erottelee luotettavasti heikomman adaptiivisen toimintakyvyn normaalista. Kuitenkin ABAS-3:n käytössä ja tulkinnassa on huomioitava, että kyseessä on arvioijan (kyselyn täyttäjän) subjektiivinen näkemys arvioitavan toimintakyvystä; siihen saattaa vaikuttaa esimerkiksi suhde arvioitavaan sekä ympäristön tuki ja vaatimukset. Toisaalta ABAS-3:ssa on mahdollista käyttää useita arvioija ja näin saada tietoa arvioitavan toimintakyvystä eri ympäristöissä.

Kirjallisuutta

  1. Harrison PL, Oakland T. Adaptive Behavior Assessment System (3rd ed.). 2015.Torrance. CA: Western Psychological Services.
  2. Harrison PL, Oakland T. Adaptive Behavior Assessment System, Third Edition (ABAS-3). Suomalainen käsikirja, 2021. Helsinki: Hogrefe Psykologien Kustannus.
  3. Harrison PL, Boney TL. Adaptive behavior assessment. Teoksessa: A. Thomas & J. Grimes (Eds.), Best practices in school psychology (4th ed.) (pp. 1,167–1,180). 2002. Bethesda, MD: National Association of School Psychologists.
  4. Harrison P, Oakland T. Adaptive Behavior Assessment System (2nd ed.). 2003. San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
  5. Woolf S, Woolf CM, Oakland T. Adaptive behavior among adults with intellectual disabilities and its relationship to community independence. Intellect Dev Disabil 2010;48:209-15 «PMID: 20597731»PubMed
  6. Kenworthy L, Case L, Harms MB ym. Adaptive behavior ratings correlate with symptomatology and IQ among individuals with high-functioning autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord 2010;40:416-23 «PMID: 19949846»PubMed
  7. Tassé MJ, Schalock RL, Balboni G ym. The construct of adaptive behavior: its conceptualization, measurement, and use in the field of intellectual disability. Am J Intellect Dev Disabil 2012;117:291-303 «PMID: 22809075»PubMed
  8. Alexander RM, Reynolds RM. Intelligence and Adaptive Behavior: A Meta-Analysis, School Psychology Review 2020;49:85-110; DOI: 10.1080/2372966X.2020.1717374
  9. Eby NS, Griffith JL, Gutmann DH ym. Adaptive functioning in children with neurofibromatosis type 1: relationship to cognition, behavior, and magnetic resonance imaging. Dev Med Child Neurol 2019;61:972-978 «PMID: 30659594»PubMed
  10. Kraper CK, Kenworthy L, Popal H ym. The Gap Between Adaptive Behavior and Intelligence in Autism Persists into Young Adulthood and is Linked to Psychiatric Co-morbidities. J Autism Dev Disord 2017;47:3007-3017 «PMID: 28710532»PubMed
  11. Floyd RG, Shands EI, Alfonso VC, ym. A Systematic Review and Psychometric Evaluation of Adaptive Behavior Scales and Recommendations for Practice. Journal of Applied School Psychology 2015;31:83-113; DOI: 10.1080/15377903.2014.979384