Aikuisilla tavallisimmat ahdistuneisuushäiriöt ovat pakko-oireinen häiriö (ei ahdistuneisuushäiriöissä
DSM-5-luokituksessa), yleistynyt ahdistuneisuus, sosiaalisten tilanteiden pelko, paniikkihäiriö
ja agorafobia «Hollocks MJ, Lerh JW, Magiati I ym. Anxiety and de...»4.
Autismikirjon lapsilla ja nuorilla voi olla vaikea tarkentaa, mistä ahdistushäiriöstä
on kyse, mutta ainakin sosiaalisen fobian ja lapsuuden eroahdistushäiriön on kuvattu
olevan tavallisia «Bougeard C, Picarel-Blanchot F, Schmid R ym. Preva...»5.
Ahdistusoireet ja autismikirjon piirteet voivat ilmetä osin samankaltaisina erityisesti
pienillä lapsilla, ja ne voivat voimistaa toinen toisiaan. Erityisesti sosiaalista
fobiaa voi olla vaikea erottaa sosiaalisena välttelynä ilmenevästä autismikirjon piirteestä,
ja kompulsioita voi olla vaikea erottaa toistavasta käytöksestä «Shephard E, Bedford R, Milosavljevic B ym. Early d...»6.
Stressiin ja ahdistuneisuuteen tyypillisesti liittyy myös autonomisen hermoston toimintahäiriöitä,
minkä takia stressin ja ahdistuksen hoito autistisilla aikuisilla voi olla merkityksellistä
myös autonomisen hermoston toimintahäiriöön liittyvien terveysongelmien hallinnassa
«Taylor EC, Livingston LA, Callan MJ ym. Autonomic ...»8.
Autismikirjon henkilöt voivat kokea tai käsittää ahdistuksen eri tavalla kuin valtaosa
ihmisistä. Siksi ahdistushäiriön diagnosointi voi vaatia tavanomista huolellisempaa
arviointia «Mingins JE, Tarver J, Waite J ym. Anxiety and inte...»11.
Sosiaalisten tilanteiden pelossa ja autismin häiriössä on tyypillistä sosiaalinen
vetäytyminen, yksinolon suosiminen ja puhumattomuus sosiaalisissa tilanteissa. Nämä
oireet saattavat vääristää ja/tai lisätä ahdistuneisuushäiriöihin ja autismikirjon
häiriöön liittyvien
seulontalomakkeiden pistemääriä
Ahdistuneisuuden hoidossa on ensisijaista huolehtia tukitoimien riittävyydestä (stressin
ja kuormituksen hallinta), ks. myös lisätietoa autismiystävällisestä oppimisympäristöstä
«Autismiystävällinen oppimisympäristö»1.
Autismikirjon häiriössä keskeiset CBT:n osa-alueet ovat psykoedukaatio ahdistuksen
luonteesta ja autismille tyypillisestä fysiologisesta ylireaktiivisuudesta, sosiaalisten
taitojen rooliharjoittelu, päivittäisten taitojen harjoittelu sekä rentoutuminen itse-
ja tunnesäätelytaitona (ks. myös «Kognitiivisen käyttäytymisterapian mukauttaminen autismikirjon häiriössä»2).
On tärkeää tunnistaa ahdistusoireiluun vaikuttavat ja sitä lisäävät tekijät ja kohdentaa
hoidollisia interventioita tarpeen mukaan myös niihin. Nämä hoidolliset interventiot
voivat olla ensisijaisia ahdistuksen hoidossa erityisesti pienillä lapsilla ja tilanteissa,
joissa autismikirjon häiriöön liittyy kokonaiskehityksen viiveisyyttä.
Muutosten sietäminen voi olla vaikeaa autismikirjon henkilöille, minkä takia epävarmuuteen,
muutoksiin ja uusiin asioihin voi liittyä ahdistuneisuutta. Toistava käytös voi joskus
toimia apukeinona muutosten, uusien tilanteiden ja epävarmuuden sietämisessä «Lau BY, Leong R, Uljarevic M ym. Anxiety in young ...»20. Tällöin epävarmuuden sietämistä tukevat interventiot ja tukikeinot voivat olla tehokkaita
«Jenkinson R, Milne E, Thompson A. The relationship...»21.
Autismikirjon henkilöillä tyypillisesti ilmenevät omalaatuiset tai epätyypilliset
kapea-alaiset pelot voivat ainakin osittain johtua sensorisesta herkkyydestä, sosiaalisen
vuorovaikutuksen vaikeuksista tai vaikeudesta kestää muutoksia rutiineissa «Lau BY, Leong R, Uljarevic M ym. Anxiety in young ...»20.
Kiinnostus sosiaalisiin kontakteihin, tietoisuus sosiaalisesta eristäytyneisyydestä
ja tähän liittyvä muutoksenhalu voivat lisätä sosiaalista ahdistuneisuutta, jolloin
intervention kohdentaminen sosiaalisiin taitoihin voi olla ensisijaista «Pickard H, Hirsch C, Simonoff E ym. Exploring the ...»23. Autismikirjon nuorilla sosiaalisten taitojen puutteellisuus on yksi ahdistuneisuuden
keskeisistä taustatekijöistä. Heillä saattaa olla toistuvia kokemuksia taidottomuudesta
johtuvista epäonnistumisista ja väärinymmärryksistä, mikä voi johtaa edelleen epäonnistuneisiin
kontaktiyrityksiin ja negatiiviseen suhtautumiseen.
Tunnesäätelyn vaikeus voi olla ahdistuneisuuden yksi syy tai mekanismi. Voimistunut
ahdistuneisuus voi myös heikentää tunnesäätelytaitoja. Siksi hoidon kohdentaminen
myös tunnesäätelyn vaikeuksiin voi olla perusteltua ahdistuksen ennaltaehkäisemiseksi
tai hoitamiseksi «Conner CM, White SW, Scahill L ym. The role of emo...»24.
Osa erityisesti kognitiivisesti hyvätasoisista autismikirjon henkilöistä pyrkii käyttämään
erilaisia strategioita peittääkseen autistisia piirteitä sosiaalisissa tilanteissa.
Peittelyn tiedetään olevan uuvuttavaa, lisäävän stressiä ja heikentävän positiivisen
minäkuvan kehitystä, ja se voi myös osaltaan lisätä ahdistusoireiden kehittymisen
riskiä «Hull L, Levy L, Lai MC ym. Is social camouflaging ...»25.
Hossain MM, Khan N, Sultana A ym. Prevalence of comorbid psychiatric disorders among
people with autism spectrum disorder: An umbrella review of systematic reviews and
meta-analyses. Psychiatry Res 2020;287:112922 «PMID: 32203749»PubMed
Mattila ML, Hurtig T, Haapsamo H ym. Comorbid psychiatric disorders associated with
Asperger syndrome/high-functioning autism: a community- and clinic-based study. J
Autism Dev Disord 2010;40:1080-93 «PMID: 20177765»PubMed
Hollocks MJ, Lerh JW, Magiati I ym. Anxiety and depression in adults with autism spectrum
disorder: a systematic review and meta-analysis. Psychol Med 2019;49:559-572 «PMID: 30178724»PubMed
Bougeard C, Picarel-Blanchot F, Schmid R ym. Prevalence of Autism Spectrum Disorder
and Co-morbidities in Children and Adolescents: A Systematic Literature Review. Front
Psychiatry 2021;12:744709 «PMID: 34777048»PubMed
Shephard E, Bedford R, Milosavljevic B ym. Early developmental pathways to childhood
symptoms of attention-deficit hyperactivity disorder, anxiety and autism spectrum
disorder. J Child Psychol Psychiatry 2019;60:963-974 «PMID: 29963709»PubMed
Oliver C, Licence L, Richards C. Self-injurious behaviour in people with intellectual
disability and autism spectrum disorder. Curr Opin Psychiatry 2017;30:97-101 «PMID: 28030375»PubMed
Taylor EC, Livingston LA, Callan MJ ym. Autonomic dysfunction in autism: The roles
of anxiety, depression, and stress. Autism 2021;25:744-752 «PMID: 33491461»PubMed
Ambrose K, Simpson K, Adams D. The relationship between social and academic outcomes
and anxiety for children and adolescents on the autism spectrum: A systematic review.
Clin Psychol Rev 2021;90:102086 «PMID: 34598053»PubMed
Zaboski BA, Storch EA. Comorbid autism spectrum disorder and anxiety disorders: a
brief review. Future Neurol 2018;13:31-37 «PMID: 29379397»PubMed
Mingins JE, Tarver J, Waite J ym. Anxiety and intellectual functioning in autistic
children: A systematic review and meta-analysis. Autism 2021;25:18-32 «PMID: 33198481»PubMed
Kuusikko-Gauffin S. Social anxiety and emotion recognition in autism spectrum disorders.
Oulun yliopisto. 2011
Sharma S, Hucker A, Matthews T ym. Cognitive behavioural therapy for anxiety in children
and young people on the autism spectrum: a systematic review and meta-analysis. BMC
Psychol 2021;9:151 «PMID: 34598734»PubMed
Rodgers J, Farquhar K, Mason D, ym. Development and Initial Evaluation of the Anxiety
Scale for Autism-Adults. Autism in Adulthood 2020;2:24-33, http://doi.org/10.1089/aut.2019.0044
Scahill L, Lecavalier L, Schultz RT ym. Development of the Parent-Rated Anxiety Scale
for Youth With Autism Spectrum Disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2019;58:887-896.e2
«PMID: 30797036»PubMed
Rodgers J, Wigham S, McConachie H ym. Development of the anxiety scale for children
with autism spectrum disorder (ASC-ASD). Autism Res 2016;9:1205-1215 «PMID: 26887910»PubMed
Amos GA, Byrne G, Chouinard PA ym. Autism Traits, Sensory Over-Responsivity, Anxiety,
and Stress: A Test of Explanatory Models. J Autism Dev Disord 2019;49:98-112 «PMID: 30043351»PubMed
MacLennan K, Rossow T, Tavassoli T. The relationship between sensory reactivity, intolerance
of uncertainty and anxiety subtypes in preschool-age autistic children. Autism 2021;25:2305-2316
«PMID: 34030518»PubMed
Lau BY, Leong R, Uljarevic M ym. Anxiety in young people with autism spectrum disorder:
Common and autism-related anxiety experiences and their associations with individual
characteristics. Autism 2020;24:1111-1126 «PMID: 31852214»PubMed
Jenkinson R, Milne E, Thompson A. The relationship between intolerance of uncertainty
and anxiety in autism: A systematic literature review and meta-analysis. Autism 2020;24:1933-1944
«PMID: 32564625»PubMed
Johnco C, Storch EA. Anxiety in youth with autism spectrum disorders: implications
for treatment. Expert Rev Neurother 2015;15:1343-52 «PMID: 26548429»PubMed
Pickard H, Hirsch C, Simonoff E ym. Exploring the cognitive, emotional and sensory
correlates of social anxiety in autistic and neurotypical adolescents. J Child Psychol
Psychiatry 2020;61:1317-1327 «PMID: 32115711»PubMed
Conner CM, White SW, Scahill L ym. The role of emotion regulation and core autism
symptoms in the experience of anxiety in autism. Autism 2020;24:931-940 «PMID: 32050774»PubMed
Hull L, Levy L, Lai MC ym. Is social camouflaging associated with anxiety and depression
in autistic adults? Mol Autism 2021;12:13 «PMID: 33593423»PubMed