KH2014 Suositus KH2014 Suositus

Tulosta

Ruokavalion potilasohje (TAYS)

Lisätietoa aiheesta
12.5.2008
Sirkku Tulokas

Ohjeita odottavalle äidille, jolla on raskauden aikainen diabetes (Tampereen yliopistollisen sairaalan potilasohje nro 30.00.58, päivitetty 12.12.2007)

Ohjeen laatijat: apulaisylilääkäri Sirkku Tulokas, osastonylilääkäri Jukka Uotila, kätilö-diabeteshoitaja Paula Mäkelä, Naistentautien ja synnytysten vastuualue, Äitiyspoliklinikka

Yleiset periaatteet

  • Raskausdiabetesdiagnoosi tehdään sokerirasituksen perusteella. Tärkein raskausdiabeteksen syntyyn vaikuttavista tekijöistä on raskaushormonien vaikutus sokeriaineenvaihduntaan, joka on voimakkaimmillaan raskausviikkojen 28–32 vaiheilla. Myötävaikuttavia tekijöitä raskausdiabeteksen syntyyn ovat perinnöllinen taipumus sekä ylipaino. Raskauden jälkeen verensokeri yleensä normalisoituu.
  • Riski sairastua tyypin 2 diabetekseen jossain elämän vaiheessa on suurentunut, raskausdiabeteksen jälkeen. Äidin raskaudenajan diabetes ei merkitse sitä, että lapselle puhkeaisi diabetes.
  • Raskausdiabeteksessa sikiön normaalin kasvun ja kehityksen turvaamiseksi pyritään verensokeri pitämään hyvällä tasolla terveellisten ruokailutottumusten ja liikunnan sekä tarvittaessa insuliinipistosten avulla. Kohonnut verensokeritaso raskauden aikana voi aiheuttaa sikiön liikakasvua ja istukan toiminnan häiriöitä / riittämättömyyttä.
  • Synnytyksen jälkeen vastasyntyneen verensokereita seurataan. Vastasyntyneellä on suurentunut riski mataliin verensokereihin, jos äidillä on ollut raskausdiabetes.

Ruokavalio on tärkein hoito!

  • Syö säännöllisesti kohtuullisia aterioita.
  • Monipuolinen terveellinen ruokavalio on kaiken perusta. Runsas ateria nostaa herkästi verensokeria. Tämän vuoksi on tärkeää jakaa päivän ruokamäärä selkeiksi aterioiksi: aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala, sekä tarvittaessa yksi välipala. Painon seuraaminen on raskauden aikana tärkeätä. Painon noususta näet oletko syönyt sopivasti.

Ruoan laatu

  • Sokeristuvista ruoka-aineista (viljatuotteet, hedelmät, marjat) kannattaa valita kuitupitoisimmat, sillä kuitu hidastaa sokerin imeytymistä. Sama vaikutus on rasvoilla ja valkuaisaineilla.
  • Lautasmalli on hyvä ohje aterioita koottaessa. Puolet lautasesta on hyvä täyttää kasvikunnan tuotteilla. ¼ lautasesta perunalle / riisillä / pastalla ja ¼ lautasesta lihalla / kalalla / kanalla. Aterialla voi syödä leipää ja ruokajuomaksi voi valita maitotuotteen. Hedelmän tai marja-annoksen voi ottaa jälkiruoaksi, jos verensokerit pysyvät tavoitteissa.
  • Eläinrasvaa on syytä käyttää niukasti.
    • Käyttämällä vähärasvaisia maitotuotteita eläinrasvan määrä ruokavaliossa pienenee. Valitse lihasta, makkarasta ja valmisruoista vähärasvaiset vaihtoehdot. Kalan rasva on hyvää rasvaa, joten kalaruokia voit syödä kerran kaksi viikossa. Ruoanlaitossa on hyvä käyttää kohtuudella ruokaöljyjä, leivän päällä kevytlevitettä tai kasvimargariinia ja vähärasvaisia leikkeleitä.
  • Rajoita sokerin käyttöä.
    • Sokerillisia makeisia, suklaata, leivonnaisia, virvoitusjuomia, sokeria ja hunajaa on syytä välttää. Makeutusaineista voit käyttää, aspartaamia, asesulfaamia ja sukraloosia.
    • Nestemäiset maitotuotteet sisältävät maitosokeria, joka nostaa herkästi verensokeria etenkin aamiaisella. Suuria kerta-annoksia on syytä välttää. Lasillinen kerrallaan aterialla lienee sopiva määrä useimmille.

Käytä kasviksia ja täysjyväviljaa

  • Kasvisten ja täysjyväviljan kuitu antaa kylläisyydentunnetta ja auttaa sokeritasapainon pitämisessä. Käytä kasviksia runsaasti sellaisenaan raasteina, salaatteina ja kypsennettyinä, keitoissa sekä pataruoissa.
  • Viljatuotteista ruisleipä sisältää eniten kuitua, joten sitä kannattaa suosia. Syö perunaa kohtuudella. Aterialla 2–3 perunaa on hyvä määrä. Tummaa riisiä ja pastaa otettaessa sopiva annos on 1–3 dl.
  • Puurot ja vellit saattavat herkästi nostaa verensokeria, joten niiden vaikutus on hyvä katsoa verensokerimittauksella.
  • Tavallisen pullan tai pullapohjaista marjapiirakkaa voi syödä silloin tällöin.
  • Marjoja ja hedelmiä voi yleensä syödä kohtuudella aterioiden jälkiruuaksi.
  • Ateria hidastaa hedelmäsokerin imeytymistä. Täysmehuja on hyvä välttää niiden sisältämän hedelmäsokerin takia.

Liikunta parantaa insuliinin tehoa

  • Päivän aikana tulisi liikkua 30–45 minuuttia. Sopivaa liikuntaa on esimerkiksi rauhallinen kävely; nopeatempoista rasittavaa liikuntaa on hyvä välttää. Liikkumisessa raskauden tilanne on otettava huomioon. Jos ilmaantuu supistuksia tai ennenaikaisen synnytyksen merkkejä, on liikunnan välttäminen ja lepo ehdottoman tärkeää.
  • Ohjeet ovat suuntaa antavia. On hyvä kokeilla erilaisia ruoka-aineita. Jos verensokeri nousee yli tavoitearvojen (tavoite ennen aterioita ≤ 5.5 mmol/l ja tunti aterian jälkeen ≤ 7.8 mmol/l), on syytä tarkistaa aterian laatua ja määrää. Ruokavalio on hyvin yksilöllinen.
  • Verensokerin kotiseurannalla tarkistat ruokavaliohoitosi onnistumisen.
  • Verensokeria seurataan neuvolan tai äitiyspoliklinikan ohjeen mukaan yleensä ennen aterioita ja tunti aterioiden jälkeen.
Käypä hoito -suositukset ovat riippumattomia, tutkimusnäyttöön perustuvia kansallisia hoitosuosituksia. Lue lisää
LINKKIEN TYYPIT JA VÄRIKOODIT
Kirjallisuusviite
Kuva
Linkki toiselle sivustolle
Lisätietoa
Näytönastekatsaus
PDF-tiedosto
PubMed-abstrakti
Taulukko