Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ-kysely) eli vahvuudet ja vaikeudet -kysely
Lisätietoa aiheesta
Anita Puustjärvi ja Anne-Mari Borg
12.12.2016
"Vahvuudet ja vaikeudet", Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) on lyhyt
lapsen käyttäytymistä kartoittava kysely, jonka avulla kerätään tietoa 3–16-vuotiaan
lapsen psykososiaalisesta hyvinvoinnista omilla lomakkeillaan vanhemmalta, opettajalta
(päivähoito, koulu) ja yli 11-vuotiailta lapsilta itseltään «Goodman R. Psychometric properties of the strength...»1.
Oirekysely koostuu 25 väitteestä, jotka jakautuvat viiteen osakyselyyn. Osakyselyt
kartoittavat lapsen tunne-elämän oireita, käytösoireita, yliaktiivisuuden/ tarkkaavaisuuden
oireita, kaverisuhteiden ongelmia ja lapsen vahvuuksia (prososiaalisuus) sekä mahdollisten
oireiden tai vaikeuksien vaikutusta lapsen elämään.
Kyselyn voi täyttää paperiversiona ja tietokonepohjaisena kyselynä Internetissä «http://sdqscore.org/Amber»2. Kaikista kyselyistä on myös seurantakysely. Kyselylomakkeen täyttöön kuluu keskimäärin
5–10 minuuttia.
SDQ:n täyttäminen ei vaadi tiettyä ammattikoulutusta tai erityistä koulutusta. Tarkoituksenmukaista
kuitenkin on, että kyselytiedot pisteytetään, analysoidaan ja tulkitaan terveydenhuollossa.
SDQ-pistemäärät luokitellaan yleensä kliinisessä käytössä seuraavasti: normaali, raja-arvo
ja poikkeava (korkea pistemäärä). Vaikeuksien kokonaispistemäärän "poikkeava"-luokkaa
(korkea pistemäärä) voidaan käyttää mielenterveyshäiriön riskin tunnistamiseen. Yhdistämällä
usean vastaajan (vanhempi, opettaja, nuori itse) antamaa tietoa oire- ja vaikutuspisteistä
päästään parempaan tulokseen.
Vanhempien, opettajan ja nuoren SDQ -oirekyselyn ja toimintakykyarvion (vaikeuksien
vaikutukset) perusteella on luotu tietokonealgoritmi «Goodman R, Renfrew D, Mullick M. Predicting type o...»2, joka arvioi ennustetta lapsen psyykkiselle häiriölle kolmella luokalla: epätodennäköinen,
mahdollinen, todennäköinen.
Diagnoosit on ryhmitelty 4 ryhmään: käytöshäiriöt, emotionaaliset diagnoosit, hyperaktiivisuus
ja jokin psykiatrinen diagnoosi.
SDQ-pisteiden tulkinnassa nojaudutaan brittiläisiin pisterajoihin, kunnes saadaan
riittävästi tutkimustietoa suomalaisten lasten kansallisten pisterajojen määrittämiseksi.
Suomalaisessa koululaisotoksessa (7–12-vuotiaat) kokonaispistemäärien keskiarvot
keskihajontoineen olivat alemmat suomalaisilla kuin englantilaisilla lapsilla ja nuorilla
«Koskelainen M, Sourander A, Kaljonen A. The Streng...»3.
Suomalaisilla 4–9-vuotiailla lapsilla vanhempien ja opettajien SDQ-kyselyiden
kokonaispistemäärien jakaumissa oli selvät sukupuolierot: vanhemmat ja opettajat raportoivat
pojilla enemmän oireita kuin tytöillä «Borg AM, Kaukonen P, Salmelin R ym. Reliability of...»4. Lisäksi suomalaisilla lapsilla (4–9-vuotiaat) pisteiden jakaumat jäivät selvästi
alhaisemmiksi kuin vastaavat brittiläiset normit «Koskelainen M, Sourander A, Kaljonen A. The Streng...»3.
Suomalaisilla 4–9-vuotiailla lapsilla laajassa väestöotoksessa määritetyt raja-arvot
vanhemman ja opettajan SDQ-kyselyn kokonaispistemäärille olivat alemman katkaisupisteen
osalta 9/10 ja ylemmän katkaisupisteen osalta 11/12 «Borg AM, Kaukonen P, Joukamaa M ym. Finnish norms ...»5. Nämä ovat huomattavasti alemmat kuin vastaavat brittiläiset raja-arvot (alempi katkaisupiste
vanhemman vastauksille 14/15 ja opettajalle 12/13 ja vastaavasti ylempi katkaisupiste
17/18 ja 16/17). Ylemmän SDQ-Fin-katkaisupisteen sensitiivisyys vanhemman kyselylle
oli 90 % ja opettajan kyselylle 70 %, vastaavat spesifisyysarvot olivat 74 % ja 66
%. SDQ-Fin erotteli hyvin toisistaan ne lapsiryhmät, joilla oli matala ja korkea psykiatrisen
häiriön riski «Borg AM, Kaukonen P, Joukamaa M ym. Finnish norms ...»5.
Kirjallisuutta
Goodman R. Psychometric properties of the strengths and difficulties questionnaire.
J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2001;40:1337-45 «PMID: 11699809»PubMed
Goodman R, Renfrew D, Mullick M. Predicting type of psychiatric disorder from Strengths
and Difficulties Questionnaire (SDQ) scores in child mental health clinics in London
and Dhaka. Eur Child Adolesc Psychiatry 2000;9:129-34 «PMID: 10926063»PubMed
Koskelainen M, Sourander A, Kaljonen A. The Strengths and Difficulties Questionnaire
among Finnish school-aged children and adolescents. Eur Child Adolesc Psychiatry 2000;9:277-84
«PMID: 11202103»PubMed
Borg AM, Kaukonen P, Salmelin R ym. Reliability of the strengths and difficulties
questionnaire among Finnish 4-9-year-old children. Nord J Psychiatry 2012;66:403-13
«PMID: 22397524»PubMed
Borg AM, Kaukonen P, Joukamaa M ym. Finnish norms for young children on the Strengths
and Difficulties Questionnaire. Nord J Psychiatry 2014;68:433-42 «PMID: 24228779»PubMed