Toimintaterapiassa pyritään vahvistamaan asiakkaan toimintakykyä, toimintamahdollisuuksia
ja aktiivista osallisuutta, jotta hän selviytyy mahdollisimman omatoimisesti oman
elinympäristönsä arkisissa tilanteissa.
Toimintaterapian lähtökohtana on toimintaterapeutin tekemä arviointi, jolla pyritään
selvittämään asiakkaan toiminnalliset valmiudet, vahvuudet, tukea tarvittavat alueet
ja muutostoiveet mm. erilaisten standardoitujen testien, havainnoinnin ja haastattelun
avulla.
Arvioinnin tulosten perusteella
annetaan ohjausta toimintakyvyn ja toimintamahdollisuuksien edistämiseksi
arvioidaan terapian tarvetta
valitaan sopivat menetelmät, mahdolliset apuvälineet, ympäristöön kohdistetut toimenpiteet
sekä
sovitaan mahdollisista lähiverkostojen ohjauksista (päivähoito, koulu, opiskelu- tai
työpaikka).
Terapiamenetelmät valitaan yksilöllisten tarpeiden ja yhdessä asetettujen kuntoutustavoitteiden
mukaisesti. Ne voivat liittyä esimerkiksi aistitoimintojen ja motoristen valmiuksien,
toiminnanohjauksen, sosiaalisten ja omatoimisuustaitojen vahvistamiseen.
Lasten kohdalla korostuu usein leikin hyödyntäminen ja tiivis yhteistyö vanhempien
kanssa.
Nuorten ja aikuisten osalta painottuu erityisesti arjen hallinnan tukeminen
Toimintaterapian vaikutuksia koskevat tutkimusjulkaisut ADHD-oireisen lapsen hoidossa
liittyvät pääasiassa erilaisten terapeuttisten menetelmien käyttöön (esim. leikki,
kognitiivis-toiminnallinen harjoittelu, sensorisen integraation lähestymistapa) tai
toimintaterapeutin ohjaamien apuvälineiden hyödyntämiseen lapsen arkisessa ympäristössä
(esim. painoliivin tai terapiapallon käyttö tehtävätyöskentelyssä).
Chun ja Reynoldsin esittelemässä toimintaterapiamallissa «Chu S, Reynolds F. Occupational Therapy for Childr...»3 arvioidaan lapsen neurologista, psykologista ja käyttäytymisen toimintatasoa sekä
toimintakykyä arkiympäristössä sekä tietyissä toiminnoissa ja tehtävissä. Myös perheen
toimintakyky otetaan analyysissä huomioon. Terapian tavoitteet ja menetelmät valitaan
tämän analyysin pohjalta.
20 lapsen tutkimuksessa mallin avulla toteutettu toimintaterapia lievitti ADHD-oireita
17 lapsella, joista 11:llä muutos oli merkitsevä yhdellä tai kaikilla ADHD-RS IV osa-alueilla
«Chu S, Reynolds F. Occupational Therapy for Childr...»4.
Mlodnickan ym. seurantatutkimuksessa «Mlodnicka AE, O'Neill S, Marks DJ ym. Impact of oc...»17 tarkkaavuuden ja käyttäytymisen ongelmilla oirehtivien lasten toimintaterapialla
ei osoitettu olevan vaikutuksia tarkkaavaisuuteen, kielellisistä ja motorisista tehtävistä
suoriutumiseen. Tutkimusjulkaisussa ei ole tarkemmin kuvattu toimintaterapian sisältöä
ja käytettyjä menetelmiä.
Sensorisen integraation viitekehystä käyttänyttä toimintaterapiaa aistisäätelyhäiriön
hoidossa tutkineessa pilottitutkimuksessa jaettiin 24 lasta 3 ryhmään, jotka saivat
1) SI-toimintaterapiaa, 2) aktiviteettien ohjausta tai 3) olivat odotuslistalla. Kaikilla
lapsilla oli aistitiedonkäsittelyn häiriö, lapsista 62,5 % täytti SNAP:lla tutkittuna
ADHD-kriteerit.
SI-toimintaterapiaa saaneet lapset edistyivät taidoissaan merkittävästi enemmän kuin
aktiviteettien ohjausta saaneet tai odotuslistalla olleet. Edistyminen tuli esille
GAS:ssa, Leiter-R-tutkimusten keskittymisen ja kognitiivisen tai sosiaalisen suoriutumisen
osioissa sekä muilla arviointimenetelmillä tutkittuna (muun muassa lyhyt sensory profile
-kysely ja CBCL) «Miller LJ, Coll JR, Schoen SA. A randomized contro...»24.
ADHD-oireisten nuorten ja aikuisten toimintaterapeuttisen kuntoutuksen vaikutuksista
ei ole tutkimustietoa.
Kirjallisuutta
Danner P, Kippola-Pääkkönen A. Toimintaterapian pääperiaatteita. Kirjassa: Kumpulainen
K, Aronen E, Ebeling H ym. (toim.) Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim.
Helsinki. 2016:582-9
Salmela K, Kuitu M. Toimintaterapian käytännön sovellukset nuorten hoidossa. Kirjassa:
Kumpulainen K, Aronen E, Ebeling H ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria.
Duodecim. Helsinki. 2016:589-92
Chu S, Reynolds F. Occupational Therapy for Children with Attention Deficit Hyperactivity
Disorder (ADHD), Part 1: a Delineation Model of Practice. Br J Occup Ther 2007;70:372-83
Chu S, Reynolds F. Occupational Therapy for Children with Attention Deficit Hyperactivity
Disorder (ADHD), Part 2: a Multicentre Evaluation of an Assessment and Treatment Package.
Br J Occup Ther 2007;70:439-48
Hahn-Markowitz J, Manor I, Maeir A. Effectiveness of cognitive-functional (Cog-Fun)
intervention with children with attention deficit hyperactivity disorder: a pilot
study. Am J Occup Ther 2011;65:384-92 «PMID: 21834453»PubMed
Maeir A, Fisher O, Bar-Ilan RT ym. Effectiveness of Cognitive-Functional (Cog-Fun)
occupational therapy intervention for young children with attention deficit hyperactivity
disorder: a controlled study. Am J Occup Ther 2014;68:260-7 «PMID: 24797189»PubMed
Rosenberg L, Maeir A, Yochman A ym. Effectiveness of a cognitive-functional group
intervention among preschoolers with attention deficit hyperactivity disorder: a pilot
study. Am J Occup Ther 2015;69:6903220040p1-8 «PMID: 25871595»PubMed
Wilkes S, Cordier R, Bundy A ym. A play-based intervention for children with ADHD:
a pilot study. Aust Occup Ther J 2011;58:231-40 «PMID: 21770958»PubMed
Docking K, Munro N, Cordier R, Ellis P. Examining language teaching skills of children
with ADHD following a play-based intervention. Child Lang Teach Ther 2013;29:291-304
Wilkes-Gillan S, Bundy A, Cordier R ym. Evaluation of a pilot parent-delivered play-based
intervention for children with attention deficit hyperactivity disorder. Am J Occup
Ther 2014;68:700-9 «PMID: 25397765»PubMed
Cantrill A, Wilkes-Gillan S, Bundy A ym. An eighteen-month follow-up of a pilot parent-delivered
play-based intervention to improve the social play skills of children with attention
deficit hyperactivity disorder and their playmates. Aust Occup Ther J 2015;62:197-207
«PMID: 26058779»PubMed
VandenBerg NL. The use of a weighted vest to increase on-task behavior in children
with attention difficulties. Am J Occup Ther 2001;55:621-8 «PMID: 12959226»PubMed
Lin HY, Lee P, Chang WD ym. Effects of weighted vests on attention, impulse control,
and on-task behavior in children with attention deficit hyperactivity disorder. Am
J Occup Ther 2014;68:149-58 «PMID: 24581401»PubMed
Schilling DL, Washington K, Billingsley FF ym. Classroom seating for children with
attention deficit hyperactivity disorder: therapy balls versus chairs. Am J Occup
Ther 2003;57:534-41 «PMID: 14527115»PubMed
Fedewa AL, Erwin HE. Stability balls and students with attention and hyperactivity
concerns: implications for on-task and in-seat behavior. Am J Occup Ther 2011;65:393-9
«PMID: 21834454»PubMed
Pfeiffer B, Henry A, Miller S ym. Effectiveness of Disc 'O' Sit cushions on attention
to task in second-grade students with attention difficulties. Am J Occup Ther 2008;62:274-81
«PMID: 18557003»PubMed
Mlodnicka AE, O'Neill S, Marks DJ ym. Impact of occupational, physical, and speech
and language therapy in preschoolers with hyperactive/inattentive symptoms: A naturalistic
2-year follow-up study. Child Health Care 2016;45:67-83 «PMID: 27011416»PubMed
Zuckerman J, Diamond G, Shuper A. A triangular model for diagnosis and management
of preschool ADHD: Symptom or syndrome? J Child Neurol 2012;27:383-8
Cheng M, Boggett-Carsjens J. Consider sensory processing disorders in the explosive
child: case report and review. Can Child Adolesc Psychiatr Rev 2005;14:44-8 «PMID: 19030515»PubMed
Section On Complementary And Integrative Medicine., Council on Children with Disabilities.,
American Academy of Pediatrics. ym. Sensory integration therapies for children with
developmental and behavioral disorders. Pediatrics 2012;129:1186-9 «PMID: 22641765»PubMed
May-Benson TA, Koomar JA. Systematic review of the research evidence examining the
effectiveness of interventions using a sensory integrative approach for children.
Am J Occup Ther 2010;64:403-14 «PMID: 20608272»PubMed
Barton EE, Reichow B, Schnitz A ym. A systematic review of sensory-based treatments
for children with disabilities. Res Dev Disabil 2015;37:64-80 «PMID: 25460221»PubMed
Leong HM, Carter M, Stephenson J. Systematic review of sensory integration therapy
for individuals with disabilities: Single case design studies. Res Dev Disabil 2015;47:334-51
«PMID: 26476485»PubMed
Miller LJ, Coll JR, Schoen SA. A randomized controlled pilot study of the effectiveness
of occupational therapy for children with sensory modulation disorder. Am J Occup
Ther 2007;61:228-38 «PMID: 17436845»PubMed